Standardy ochrony małoletnich w podmiocie medycznym Salvita sp. z o.o. sp. k.
ul. Polanowicka 63, 51-180 Wrocław
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Niniejsze Standardy ochrony małoletnich w podmiocie medycznym Salvita sp. z o.o. sp. k. we Wrocławiu przy ul. Polanowickiej 63 , zwanym dalej „Podmiotem”, zostały opracowane zgodnie z obowiązkami wynikającymi z ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Użyte w dokumencie określenia oznaczają:
- personel – wszelkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Podmiocie (w tym osoby pracujące na umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci, stażyści, praktykanci), które mogą mieć kontakt z małoletnimi lub uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej świadczeń zdrowotnych.
- kierownictwo – osoba lub organ, który w strukturze Podmiotu jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach Podmiotu.
- małoletni – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
- opiekun małoletniego – przedstawiciel ustawowy małoletniego (rodzic, opiekun, rodzic zastępczy, opiekun tymczasowy).
- krzywdzenie małoletniego – każde zachowanie stanowiące popełnienie czynu zabronionego lub karalnego na szkodę małoletniego, w tym zaniedbanie, działanie lub zaniechanie, skutkujące naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych małoletniego i zakłóceniem jego rozwoju.
- koordynator bezpieczeństwa w Internecie – pracownik wyznaczony przez kierownictwo Podmiotu odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania przez małoletnich z sieci teleinformatycznych.
- osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich – pracownik wyznaczony przez kierownictwo Podmiotu sprawujący nadzór nad stosowaniem standardów ochrony małoletnich.
- osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu – pracownik wyznaczony przez kierownictwo Podmiotu odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o takich zdarzeniach.
- standardy – niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich.
- Obowiązek przestrzegania standardów dotyczy każdego członka personelu oraz kierownictwa Podmiotu.
- Personel i kierownictwo podejmują działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez osoby trzecie lub innych małoletnich.
Rozdział II
Zasady rekrutacji personelu
- Przed zatrudnieniem osoby lub nawiązaniem współpracy w podmiocie należy ustalić kwalifikacje tej osoby oraz wykluczyć ryzyko zagrożenia dla małoletniego.
- Przed nawiązaniem współpracy należy uzyskać informacje dotyczące karalności kandydata zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.
- W Podmiocie zatrudnia się wyłącznie osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- W przypadku zatrudnienia obcokrajowca wymagane jest również zaświadczenie czy nie figuruje on w rejestrach karnych państwa z którego pochodzi lub państwa w którym ostatnio zamieszkiwał, w zakresie przestępstw związanych z małoletnimi.
- Każdy członek personelu zobowiązany jest do zapoznania się ze standardami, co potwierdza podpisanym oświadczeniem.
- W przypadku wszczęcia postępowania karnego wobec osoby zatrudnionej w podmiocie dotyczącego krzywdzenia małoletnich, kierownik podmiotu odsuwa go od kontaktu z małoletnimi.
- W przypadku skazania osoby zatrudnionej w podmiocie za przestępstwo na małoletnich, kierownik niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę.
- Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz w roku odbiera oświadczenia od członka personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych z małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w standardzie 3 oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem
- Personel działa na rzecz dobra małoletnich, traktując ich z szacunkiem i podmiotowo, informując o podejmowanych działaniach i uwzględniając ich potrzeby.
- Zasady bezpiecznych relacji obowiązują każdego członka personelu oraz osoby mające kontakt z małoletnimi na terenie Podmiotu.
- Członkowie personelu dbają o prawa pacjenta, respektują prawo do opieki, tłumaczą podejmowane działania oraz umożliwiają małoletnim wyrażenie swojego zdania.
- W przypadku zaobserwowania krzywdzenia małoletniego, personel ma obowiązek zachować ostrożność i takt w kontaktach z nim.
Rozdział IV
Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim
- Członkowie personelu szanują prawo małoletnich do prywatności i intymności podczas świadczeń zdrowotnych.
- Na badanie małoletniego należy uzyskać zgodę opiekuna, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych zagrażających bezpieczeństwu i życiu.
- Badania małoletnich powinny odbywać się w obecności opiekuna lub innego członka personelu.
- W miarę możliwości, badania ingerujące w strefę intymną małoletniego wykonuje personel tej samej płci.
Rozdział V
Zasady kontaktów personelu z małoletnim
- Personel kontaktuje się z małoletnim wyłącznie w celach związanych z udzielaniem świadczeń medycznych, w godzinach pracy, na terenie Podmiotu lub za pośrednictwem służbowych kanałów komunikacji.
- Ograniczenia te nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia dobra małoletniego.
Rozdział VI
Katalog zachowań zabronionych względem małoletniego
- Członkowie personelu nie mogą :
– nawiązywać relacji o charakterze seksualnym ani romantycznym z małoletnimi
– proponować im alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychoaktywnych, ani używać ich w obecności małoletnich
- Personel nie może się kontaktować z małoletnim pacjentem bez obecności opiekuna prawnego, za wyjątkiem prośby małoletniego popartej zgodą opiekuna.
- Zabronione jest :
– oglądanie lub udostępnianie treści erotycznych w obecności małoletnich,
– przyjmowanie od nich pieniędzy lub prezentów
– utrzymywanie kontaktów prywatnych poza godzinami pracy
– składanie małoletniemu obietnic i propozycji niewłaściwych dla relacji pracownik- małoletni
– stosowanie jakichkolwiek form przemocy wobec małoletniego -fizycznej, psychicznej i werbalnej
– dotykanie małoletnich w sposób , który jest nieuzasadniony w danej procedurze medycznej i mógłby zostać zinterpretowany w sposób nieprawidłowy
– lekceważenie, upokarzanie, zawstydzanie dzieci
– używanie wulgarnych słów , gestów i obraźliwych uwag
– utrwalanie wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych
Rozdział VII
Ochrona wizerunku małoletniego
1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie.
2. Wizerunek małoletniego z monitoringu przemysłowego nie jest upubliczniany, jest sporządzany w celu uzyskania bezpieczeństwa wszystkich osób znajdujących się na terenie placówki i wykorzystywany jeśli zachodzi taka konieczność.
3.Publikowanie wizerunku małoletniego w jakiejkolwiek formie – nagranie wideo, fotografia ,wymaga pisemnej zgody opiekuna prawnego.
Rozdział VIII
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji ujawnienia krzywdzenia małoletniego
- W przypadku zaobserwowania lub otrzymania informacji o przemocy bądź wykorzystaniu małoletniego, każdy członek personelu jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji i zgłoszenia tego faktu kierownictwu Podmiotu lub osobie wyznaczonej przez Kierownictwo.
- Kierownictwo dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy, a podejrzany członek personelu jest natychmiast odsunięty od kontaktu z małoletnimi.
- W przypadku zaobserwowania, że opiekun ustawowy stosuje względem niego przemoc lub jest w stanie zapewnić odpowiedni poziom opieki należy podjąć odpowiednie do sytuacji działania i zgłosić ten fakt Kierownictwu Podmiotu lub osobie odpowiedzialnej za przestrzeganie standardów , wyznaczonej przez Kierownictwo Podmiotu.
Rozdział IX
Szkolenia i zasady aktualizacji standardów
- Szkolenia w zakresie standardów ochrony małoletnich przeprowadzane są dla całego personelu Podmiotu co 2 lata.
- Osoba wyznaczona przez Kierownictwo Podmiotu odpowiada za organizację szkoleń oraz za przegląd i aktualizację standardów.
- Standardy podlegają przeglądowi nie rzadziej niż co dwa lata prze zespół złożony z Kierownictwa Podmiotu i osoby wyznaczonej za przegląd i aktualizację standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb.
Rozdział X
Obowiązki w zakresie wdrażania i realizacji standardów
- Kierownictwo Podmiotu odpowiada za nadzorowanie realizacji standardów, organizacji szkoleń oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za ich wdrożenie.
- Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich monitoruje przestrzeganie standardów, prowadzi ewidencję naruszeń oraz organizuje szkolenia.
Rozdział XI
Zasady udostępniania standardów
- Standardy są ogólnodostępne w budynku Podmiotu oraz na jego stronie internetowej.
- Każdy małoletni lub jego przedstawiciel ustawowy może otrzymać kopię standardów.
- W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie: 1) ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900; 2) Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002; 3) Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Rozdział XII
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- Dostęp do sieci Internet w Podmiocie jest zabezpieczony hasłem i skonfigurowany tak, aby uniemożliwić dostęp do treści nieodpowiednich dla małoletnich.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
- Standardy mają moc regulacji wewnętrznych w Podmiocie i są obowiązkowe dla wszystkich zatrudnionych.
- Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Wrocław 12. 08. 2024